Готуємося до Першого Святого Причастя
Святі Таїнства – це ліки євангельського самарянина для підтримки
і збереження здоров’я нашої душі.
(Св. Йоан Золотоустий)
Перше
Причастя – перепустка в
особливий світ життя з Богом, Воно духовно збагачує і зміцнює дитину. В період
підготовки до Першої Сповіді учні проходять науку, вивчають катехизм, правди
віри, у яких йдеться про те, яким має бути християнин. Перше урочисте Причастя
– це ще й привід об’єднати всю родину.
Ти – громадянин Неба!
Мабуть, не дивино, що кожна людина –
громадянин якоїсь країни. Але чи думали ви,
що можна бути громадянином Неба? Усі християни – громадяни Божого Царства. А
перепусткою до Небесної батьківщини є… паспорт нашої душі. На його сторінках
міститься особлива інформація. Вона потрапляє до паспорта тоді, коли протягом
життя нам уділяють Святі Таїнства.
Хрещення
– це наче фотографія в паспорті, яка засвідчує, що ти – Божа дитина.
Миропомазання
– це печать дару Святого Духа, яка посвідчує наше «небесне громадянство».
Володіючи таким паспортом, ви
можете активно ним користуватися і перетинати
кордони Небесного Царства. Ви
робите це щоразу, коли приймаєте Таїнство
Євхаристії. Тоді на сторінках вашого паспорта з’являється особлива позначка. І що
частіше ви перетинаєте кордони Небесного Царства, то менше у вашому паспорті залишається порожніх
сторінок. Таїнства Хрещення,
Миропомазання та Євхаристії називають Таїнствами християнського втаємничення.
Коли ж хтось
добровільно переходить у країну гріха, то у Таїнстві Сповіді отримуєте
від Бога візу, яка дає вам змогу повернутися до своєї батьківщини. А ще у
паспорті вашої
душі є особлива рубрика з телефоном небесної «швидкої допомоги». Якщо у разі
хвороби душі й тіла ми приймали Таїнство Єлеопомазання, то у цій рубриці також
з’являється позначка. Покаяння
і Єлеопомазання називають Таїнствами оздоровлення. А
в деяких «паспортах» є штампи про особливі стани життя – Священство і
Подружжя.
Це Таїнства стану, або Таїнства на службі громаді. Церква навчає, що Таїнствами
є видимі і відчутні знаки, які обдаровують нас благодаттю Святого Духа. Їх
встановили Ісус Христос, Його апостоли та Церква. У кожному Таїнстві є видима і
невидима дія. Невидима полягає в тому, що людина справді змінюється в момент
здійснення Таїнства. А видима дія – це гарні обряди, які є ніби одягом Святих
Таїнств. Запитаєте,
навіщо Таїнству потрібна «одежа»? Коли Христос жив між людьми, то міг ліку-
вати хворих одним тільки словом. Однак часто при цьому Він супроводжував свої
слова ще й різними діями: клав руки на голову, вкладав пальці у вуха, посилав
людей умитися тощо. Отже, Господь сам вирішив уділяти свою силу за допомогою
видимих знаків.
Найбільший дар
Насамперед з’ясуємо, що
ж означає слово «євхаристія». Так от, це красиве грецьке сло- во дослівно можна
було б перекласти як «благодарення», чи «подяка», бо в ній ми дякуємо Богові за
Його дари і все, що Він зробив для нашого спасіння. Інша назва – «Причастя» –
зі старослов’янської означає «спілкування», «участь», «спадщина». Ми приймаємо
саме Тіло і Кров Господа Ісуса Христа, і це є нашим найтіснішим поєднанням з
Богом і одне з одним, тому без неї неможливо уявити християнське життя. А ще
Євхаристію називали вечерею Господньою, ламанням хліба, спомином страстей і
воскресіння Христа, святою жертвою.
Святе Таїнство Євхаристії є найбільшим даром, який залишив
нам Ісус Христос. Через Євхаристію Син Божий перебуває між нами і в нас,
допомагає нам любити Бога та ближніх, дає силу творити добро.
Здійснювати Євхаристію може тільки
священик або єпископ під час Служби Божої, або ж Божественної Літургії. Під час
Євхаристійного канону і звершується незбагненне Таїнство перетворення хліба і
вина в Тіло і Кров Христа!
Чому хліб і вино? Плоди людської праці,
хліб і вино, були дуже доступними продуктами на батьківщині Ісуса. Насправді це
була звична пожива для такої вечері, як пасхальна Тайна Вечеря Христа.
Придивися до цих дарів. Хліб підтримує життя тілесне, а Христос є Хлібом
вічного життя. Як хліб постає з багатьох зерен і стає одним, так і ми єднаємося
одні з одними в Пресвятій Євха- ристії.
Вино є символом радості і Небесного Царства. Як виноградні гілки живляться
соками однієї виноградини, а без неї сохнуть, – так і ми, коли перебуваємо з
Христом, можемо рости і приносити добрі плоди…
Ми всі – запрошені на гостину. А ти у святковій одежі?
Пригадайте притчу про весільний бенкет, у якій
господар спочатку запросив своїх друзів, а коли ті відмовилися – то всіх, кого
лише слуги зустріли дорогою. Пам’ятаєш, як він обурився, коли побачив серед
запрошених людину, не вбрану у святкову одежу? Ця притча дуже яскра- во передає
нам просту правду: Господь запрошує до себе всіх, але кожна людина повинна бути
готовою до участі в Його трапезі. Що означає – вдягнутися в святкову одежу?
Передусім подбати про чистоту власної душі, тобто зробити іспит сумління,
перепросити тих, кого об- разив, підготуватися до сповіді і, врешті,
висповідатися. Також не варто забувати й про свій зовнішній вигляд. Участь у
Таїнстві Євхаристії – надзвичайно урочиста подія, тому нехай про це свідчить і
твій одяг. Пам’ятай, що на тебе чекає Той, хто обіцяв: «Хто тіло моє їсть і
кров мою п’є, той живе життям вічним, і я воскрешу його останнього дня» (Йо. 6,
54).
Святе Таїнство Покаяння
Повернення
блудного сина Сповідь належить до Таїнств оздоровлення, оскільки лікує душу,
поранену гріхом. У ній відкривається велика таємниця Божої любові і милосердя
до грішної людини. Пригадай при- тчу про блудного сина: вона якнайкраще
ілюструє те, що відбувається у Сповіді. Як і в цій притчі, Отець, що давно вже
чекає на тебе, виходить тобі назустріч, незважаючи на всі твої провини. У
Таїнстві Покаяння дарується прощення гріхів, які людина вчинила після Хрещення,
але за умови, якщо вона щиро кається і визнає їх перед священиком. Зауваж, що
слово «сповідь», яким часто називають Таїнство Покаяння, має спільний корінь зі
«сповідувати», тобто визна- вати. Цікаво, що нашому слову «покаяння» відповідає
давньоєврейське слово «шув» – навер- нутися, повернутися. А от грецькою
«покаяння» – це «метаноя», що означає «зміна способу мислення і життя». Тому
метою Сповіді є не лише отримати прощення, а й виправитися, ви- корінити погані
звички, навчитися думати й діяти по-іншому. Таїнство Сповіді може уділяти
тільки єпископ або священик. Сповідник зобов’язаний зберігати все почуте на
Сповіді у суворій таємниці.
«Іди в мирі і більше не гріши…»
Цими
словами, що лунають з вуст священика наприкінці кожної Сповіді, до тебе звертається
сам Господь. «Іти в мирі» – означає бути впевненим, що люблячий Бог вже не
пам’ятає твоїх провин. Також «іти в мирі» – це нести мир тим, з ким ти був у
незгоді. А вимога «більше не грішити» – твоє завдання на все життя. Тож не
бійся і не соромся приступати до Таїнства Покаяння. Адже тоді отримуєш
«зворотній квиток», аби повернутися на свою Небесну батьківщину.
Немає коментарів:
Дописати коментар